ارتقای توانمندی زنان در زمینه مهارت مقابله با خشم با کوچپنگ (مربیگری)

نویسنده: زری عنایتی، کارشناس مسئول آموزش وارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران

کوچینگ چیست ؟
کوچینگ یک گفتگوی آگاهانه و رو به‌جلو برای توانمند ساختن یک فرد یا گروه برای زیستن در بهترین حالت خود و رسیدن به نتایج مناسب در زندگی شخصی و کاری است.

پرسش درکوچینگ
پرسیدن سوال مناسب در زمان مناسب، یکی از راه هایی است که می توان به خود و دیگران کمک کرد ، این کار سبب جهت گیری ناسب ذهنی شده و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری می کند.وباعث می شود.
هر جا پای ایجاد تغییرات مثبت در میان باشد، کوچینگ یک ابزار کارآمد و قدرتمند است. ایجاد عادات مثبت فردی مثل تنظیم خواب، افزایش بهره‌وری شخصی، کاهش وزن،ورسیدن به اهداف شخصی مثل نوشتن کتاب، یادگیری مهارت جدید، موضوعات قابل کوچ می باشند. اما موضوع انتخابی اینجانب کوچ در تغییر سبک زندکی وارتقای سلامت است( ارتقای توانمندی زنان در زمینه مهارت مقابله با خشم)
برای کوچینگ در زمینه فوق باید بدانیم کوچینگ سلامت چیست؟ کوچ سلامتی کیست؟ و چه کاری انجام می‌دهد؟
کوچ (مربی) سلامت، یک شخص معتبر و حمایت‌گر در زمینه سلامتی است که افراد را به سمت انتخاب‌های مثبت سلامتی ترغیب می‌کند. کوچ‌های سلامتی مراجعان را حمایت می‌کنند تا به اهداف سلامتی خود از طریق تنظیم سبک‌زندگی و رفتاری دست یابند.
از آنجایی که زنان مسئولیت خانواده را برعهده دارند ومی توانند با توانمندی ،فرزندان سالمی راتحویل دهند،خانواده از آرامش بر خور دار باشد و از همه مهمتر خودشان از زندگی لذت ببرند خشم را موضوعی قابل کوچ میدانم و سعی در توانمندی زنان جامعه دارم و ضمنا با پرسیدن سوال و شناسایی مهارتهای زیر که به نوعی در وجودشان نهفته است در این زمینه به آنها کمک نمایم.
امروزه خشم که نوعی هیجان روحی و عکس‌العمل طبیعی در برابر تهدید ، خطر و … است ولی هنگامی که خشم از کنترل خارج شود، می‌تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در محیط کار، روابط شخصی و در تمامی عرصه‌های زندگی بوجود آورد.
آیا می توان خشم را مدیریت کرد؟ کوچ با همراهی، کمک میکند تا علت خشم مشخص شود،.با تشویق مراجعه‌کننده باعث کشف مهارتهای دنیای او می شود و با او به استخراج راه‌حل‌ها می پردازد، این مراجعه‌کننده است که تصمیم می‌گیرد که با چه مهارتی وبا تمرکز بر روی چه چیزی به توانمندی برسد؟

برای تقویت مهارت کنترل خشم کوچ می تواند سوالات زیر را بپرسد:
ی آیافهرستی از عواملی که خشم‌تان را بر می‌انگیزد تهیه میکنید؟وقتی بدانید از چه چیزی عصبانی می‌شوید، خود را بهتر برای مقابله با آن آماده می‌کنید
• زمانی که عصبانی هستید، چه زمانی اقدام می کنید؟ زمانی که عصبانی هستید توصیه می‌شود از ۱ تا ۱۰۰ بشمارید. شمارش باعث می‌شود که شما کمی از موقعیت فاصله گرفته و شدت انرژی منفی حاصل از عصبانیت در وجود شما کاسته شود.
• از خودگویی‌های مثبت استفاده می کنید؟ به جمله‌هایی که شما در مقابل هیجان‌ها زیر لب می‌گویید، می‌گویند «خودگویی». هر چه این خودگویی‌ها مثبت‌تر باشد، ما بهتر می‌توانیم هیجانمان را کنترل کنیم.
• با ورزش انرژی‌تان را تخلیه میکنید؟ فایده این کار این است که شما موقعی که ورزش می‌کنید، علاوه بر اینکه انرژی خشمتان را به یک کار مفید اختصاص می‌دهید،
• گذشت چه معنی دارد؟ گذشت به معنی تبرئه فرد خطاکار یا فراموش کردن گناه افراد نیست؛ گذشت، رها کردن خود از خشم است.
• تاثیرکمک به دیگران در کاهش خشم چیست؟ با کمک به دیگران از بند خشم درونمان رها می شویم ؛ شاید به این خاطر که یک لحظه، ناکامی‌های خودمان را بی‌خیال شده ایم و به فکر کامیاب کردن دیگران افتاده‌ ایم!
• آیاپناهگاه امنی دارید؟اصلا فرقی ندارد این کنج خلوت کجا باشد، فقط باید رفتن به آنجا باعث آرام شدن‌تان می‌شود و کمک می‌کند تا دوباره انرژی بگیرید.
• آیا فرد قابل اعتماد برای صحبت دارید؟ این شخص می‌تواند یکی از اعضای خانواده، دوستی نزدیک یا یک همکار باشد. حتی اگر او توصیه‌ی خاصی هم نداشته باشد، همین حرف زدن در مورد آنچه رنج‌تان می‌دهد، می‌تواند در یافتن راه‌حل به شما کمک کند.
• نظرتان در باره نامه بنوشتن چیه؟عصبانیت خود را روی کاغذ بنویسید نامه را بخوانید و هر چیز جدیدی به ذهن‌تان رسید و می‌خواستید به او بگویید مدام به نامه اضافه کنید. وقتی دیگر چیزی برای گفتن نداشتید و نامه را کامل کردید، آن را پاک کنید!
• چه چیزهایی شما را عصبانی می‌کنند؟. فرقی ندارد چرا باعث عصبانیت‌تان می‌شود، فقط آن را شناسایی کنید و قدم لازم برای مواجهه با آن را بردارید.
• چه کارهایی برای شماآرامش‌بخش است؟
• از چه فعالیت‌هایی بیش از همه لذت می‌برید؟ کدام‌ها به شما آرامش می‌دهند؟
• آیا فعالیت‌هایی هستند که عاشق‌شان باشید اما هرگز فرصت انجام‌شان را پیدا نکرده‌اید؟
• در نهایت زنان با افزایش آگاهی و نگرش، عزت نفس شناخت مهارتها وخود کارآمدی می توانند توانمند شوند و سبک زندگی خود را ارتقا داده و به سمت رشد حرکت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *